Met luchtfietsen een droomkasteel in Frankrijk bouwen

Ik zie me nog zitten voor mijn pas gepimpte caravan in Drenthe, toen ik VRIJ Magazine van De Telegraaf las, waarin de wedstrijd #pimpjetent me toelachte. Ze zochten kandidaten die mee wilden doen aan een wedstrijd op het Franse schiereiland Île de Ré. Met een budget van €400,00 om een lodge te pimpen, een Peugot SUV 3008 voor de reis, een vlogcamera en een all-inclusive verblijf op Flower Camping Le Bel Air, had de wedstrijd mij binnen no time in de greep. Hier wilde ik aan meedoen! De voorwaarden? Een foto insturen van je kampeermoment en beschikbaar zijn in de periode van 3 tot en met 9 juni. Ik sprong van mijn stoel, vroeg vriendelijk of het gezin de caravan wilden verlaten en maakte een paar foto's van ons groene huisje op wielen. Ik won! En nog geen drie weken later reed ik samen met Diana naar Frankrijk, in een auto vol 'meuk'.

Van der Valk Hotel Breukelen
De drie finalistenduo's moesten zich 's ochtends om 8.30 uur melden in Amsterdam, om de auto en vlogcamera in ontvangst te nemen. Omdat de reis vanaf Amsterdam zo'n 12 uur in beslag zou nemen, besloten wij al een dag eerder naar Van der Valk Hotel Breukelen af te reizen. Zij stelden kosteloos een kamer ter beschikking, maar dan moest de toekan wel mee naar Île de Ré. Dat beloofde ik! Na een heerlijke aspergemaaltijd (en appelmoes met kers!), waren we helaas te laat voor ons zen-momentje in de prachtige wellness en dus sluiten we de dag af op het terras. In de frisse moderne hotelkamer laat ik Diana mijn zelf ontworpen kussens, tas en handdoek zien. Het uitgangspunt van ons neer te zetten concept in Frankrijk, waarmee we de jury omver willen blazen!

Kick off
We komen de volgende dag om 22.00 uur aan op het eiland en gelukkig is het nog licht. We rijden met onze gesponsorde Peugot van PSA over de schitterende 'Le pont de l'île de Ré' en kunnen nog genieten van de baai, de witte huisjes en de bootjes die aan de horizon dobberen. Op camping Le Bel Air hangt een plattegrond met daarop aangegeven ons tentnummer op de deur van de receptie. We proberen de slaap te vatten en na een onrustige nacht is 's ochtends om 8.30 uur de kick off en ontmoeten we de Franse crew van Flower Campings. Na een fotoshoot en PR moment is het tijd voor de overhandiging van de sleutels. Het lot bepaalt welke lodge je krijgt toegewezen...Bingo! Wij bemachtigen het mooiste plekje! De lodge ligt idyllisch tussen de bomen, waardoor ik direct allerlei mogelijkheden zie. We besluiten om het openen van ons huisje te laten vastleggen op onze vlogcamera, zodat onze primaire reactie niet nagespeeld hoeft te worden...

Thelma & Truus on tour

Inmiddels hebben we al enige ervaring opgedaan met 'het ding' en hebben we in Amsterdam al besloten dat we 'on tour' gaan als Thelma & Truus. We hoopten door in de rol van een subpersoonlijkheid te kruipen, het minder eng zou zijn. De rol bleek op ons lijf geschreven, wat hilarische momenten opleverde, al bij het overpakken van onze spullen bij de dealer in Amsterdam.  De lodge is mooi ruim, maar er staan wel teveel spullen in en het is er aan de donkere kant. Dit is ook wat de eigenaresse van de camping ons direct meegeeft. Deze tip gaan we gebruiken; we moeten licht creëren. Ons plan? We gaan in één dag knallen, zodat we de rest van de dagen ook nog vakantie kunnen vieren aan het strand.

Het concept

Ik had een voorbereiding van een dikke week gehad. Een week die ook nog eens bol stond aan andere activiteiten en een hoofd die overuren maakte. Maar één ding stond vast: ik wilde een verhaal vertellen. Het uitgangspunt waren vier fietsvelgen die me al een tijdje in de weg stonden in onze schuur. Ik vind het grafische element mooi aan deze wielen, de cirkels en het lijnenspel van de spaken. Ik kwam er al vrij snel achter dat Île de Ré een fietseiland is, dus dat sloot mooi aan. Maar ik wilde ook dat Hoe Vedder een rol van betekenis zou krijgen. Hoe Vedder staat voor de kracht van betekenis; persoonlijke ontwikkeling, beweging, een creatieve aanpak en bewustzijn. De juiste mix van deze elementen zet je namelijk aan het stuur van je eigen leven. En daarmee was een nieuw idee geboren. Ik moest fietszadels en fietssturen zien te bemachtigen, maar dit bleek een lastige klus. Daarnaast ben ik een dag lang de bossen van Grolloo ingedoken met de fiets van Richard als 'fotomodel'. De foto's dienden als basis voor het ontwerp dat ik maakte voor de kussens, een handdoek, tas en fotolijst. Hierop moest de conceptgedachte ook weer naar voren komen en daarom voegde ik de quote "Life is like riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving" eraan toe.

In uitvoering

We hadden uiteindelijk vier wielen en met pijn en moeite twee zadels en sturen weten te bemachtigen. Deze attributen, samen met de eigen ontworpen materialen, zette de fiets centraal en diende als ons uitgangspunt. De fiets staat voor beweging, zowel fysiek als mentaal. Op de nok van het dak werd het stuur en zadel in de vorm van het hoofd van een eland gemonteerd. Hiermee zetten wij onszelf letterlijk en figuurlijk prominent aan het stuur! Met de velgen werd een wasrek gemaakt, een kroonluchter bij de ingang gecreëerd en de laatste twee kwamen ter decoratie boven de bank te hangen. Ook de kinderkamer kreeg het hoofd van Rudolf in de vorm van een stuur en zadel tussen de beide bedden. Zover de fiets...totdat we zagen dat Île de Ré hun eigen wijn heeft...met een fiets erop! Op naar de wijnboer :-).
Met de ronde vorm van de velg, het lijnenspel van de spaken en het stoere zwarte gingen we verder. De ronde vormen zijn terug te zien in de decoratie, zoals de bordjes boven de bar, de pompons, de lampjes en het kussen met de toekan erop. En zo brengen we het Van der Valk symbool subtiel onder de aandacht. Hiermee willen we ook direct ons laatste belangrijke element voor het voetlicht brengen: de natuur.

Ritme & natuur

Het buitenleven brengt ons als mens rust. En dat vind ik persoonlijk een mooie afwisseling op de vele prikkels, waaraan we de hele dag worden blootgesteld. De seizoenen, de geluiden, de geuren...De natuur regelt dit zelf en daar hoeven we niets voor te doen. (Behalve dan rekening te houden met het klimaat door te letten op plastic, uitlaatgassen en nog een heleboel andere dingen...). Het serene gevoel wilden we ook meegeven in en rondom de lodge. Door gebruik te maken van planten, bloemen, patronen en dieren, kreeg het bijzondere plekje onder de bomen de Nederlandse gezelligheid waar de Fransen zo naar verlangen.

île de Re - cycle

Diana en ik kennen elkaar uit het communicatievak. We waren duopartners op de Marketing & Communicatieafdeling van Univé. Goochelen met letters en woorden is ons dus wel toevertrouwd. Deze knipoog naar onze relatie hebben we terug laten komen in de tekst op de koelkast, de bar en de gehandletterde tekst op het keukenkastje. De wijn heeft ons hier trouwens wel bij geholpen...Het is in Frankrijk gebruikelijk lang te tafelen en daarbij mag de wijn niet ontbreken. Wij begonnen dus om 12.30 uur al met wijn, waarna we om 19.00 uur vrolijk verder gingen. Dit maakt het brainstormen (en vloggen) makkelijker. En zo kwamen we op de tekst: Île de Ré - cycle, wat een mooie combinatie is van de plek, de fiets en hergebruik. Immers veel materialen die we hadden meegenomen waren niet nieuw, maar hebben we wel een nieuwe bestemming gegeven. Achter de tekst op de keukendeur staat de prullenbak, waardoor deze boodschap iets wat dubbelzinnig is, maar hierdoor wordt er ook nog wat aan de verbeelding van de gasten overgelaten.

Eten, filmen en klussen

Ik sta de eerste dag tussen alle shoppers en meuk dat uitgestald ligt in de lodge. Mijn brein schiet alle kanten op en vindt het moeilijk om ergens te beginnen. Diana begint heel rustig aan het verfwerk en stoort zich niet al teveel aan mij. Ik begin overal een beetje en heb geen overzicht. In alle hoeken van de lodge liggen half afgemaakt klussen en ik besluit mezelf tot de orde te roepen en me mijn routinevraag voor te leggen: "Truus, is dit een hoofd- of een bijzaak?". En zo kwam er steeds meer structuur, waardoor het totaalplaatje zich begon af te tekenen.  Aan het einde van dag 1 waren de grote lijnen duidelijk, maar klaar....dat waren we nog lang niet! De tweede dag beginnen we vol goede moed en willen we de middag gebruiken om het eiland te verkennen. Het blijkt weer meer werk dan gedacht, maar omdat buiten de 'pleurus' (Il pleure voor de kenners van de Franse taal) is uitgebroken, werken we rustig nog even door. Na de lunch is het droog en vertrekken we toch met de auto richting het noorden van het eiland. We willen nog een aantal dingen scoren, zoals een plant, een krant, aansteker en wat lekkers om de jury te imponeren op vrijdag. Helaas zorgt de regen voor een nat pak, een halfvolle boodschappentas en een iets minder goed humeur. Na het diner (en wijn!) besluiten we om 's avonds stiekem in onze lodge te gaan slapen. Als alle andere finalisten in hun slaapverblijf zitten, piepen wij ertussen uit en belanden met een wijntje op de veranda, waar wij besluiten onze vlogs te gaan beoordelen. We kunnen nu nog zaken verwijderen. De tranen rollen over onze wangen! Wat zijn we grappig...of is het de wijn...? Er worden een paar filmpjes gewist en er wordt daarna weer een nieuwe gemaakt in de slaapkamer van onze lodge, waar wij vertellen over ons geheime slaapavontuur in 'ons huisje'.

De crew van de Telegraaf

De volgende dag is het zover, de crew van de De Telegraaf is ingevlogen en zal ons de hele dag volgen, interviews van ons afnemen en foto's maken. Eigenlijk wilden we die middag gaan fietsen over het eiland, omdat het vieren van vakantie tot dusver nog steeds niet echt gelukt was. Daarom zijn wij als eerste aan de beurt, worden voor de lodge gezet met geluidszenders en afgevuurd met vragen, terwijl er een camera op onze snufferd staat. Dit is even andere koek! Toch blijven we in onze rol en zorgen Thelma & Truus voor de nodige ongein, met als hoogtepunt een 'piszender'. Nieuwsgierig? Ik heb er een opname van gemaakt met schaamrood op mijn kaken. Deze en alle andere filmpjes die we zelf hebben gemaakt zijn te zien op mijn YouTube kanaal.

Hoe verder?

Op de finaledag staat onze lodge als een huis! We zijn trots, een beetje moe, maar stuiteren ook van de adrenaline. We pitchen onze lodges eerst voor elkaar en kunnen daarna de lodges van de andere kandidaten bekijken. We hadden wel iets bij elkaar opgevangen aan de buitenkant, maar de binnenkant was een verrassing. We waren verbaasd en vonden de andere lodges verrassend bijzonder en mooi. Hoe gaat de jury dit beoordelen? Ik doe nogmaals mijn Engelse pitch en ditmaal voor de jury. Ik hoop dat mijn verhaal over het concept goed ontvangen wordt. Wij vestigen onze hoop op de ambachtelijke macarons uit het dorpje even verderop, die op onze bar staan...Wij moeten het terrein verlaten.

Eindelijk kunnen we in alle rust even terugkijken op een enerverende week. Het was een week met grappen en grollen, maar ook voor een serieus gesprek. Het voor ons zo belangrijke verhaal achter ons concept, had onszelf ook te pakken gehad. Achter het stuur namen we het heft in eigen hand. We geloofden in onze eigen kracht en overwonnen onze angsten voor de camera. We waren ons bewust van onze overtuigingen en valkuilen en speelden hiermee. De vriendschap en de liefde voor het het leven werden gevierd. En we hebben zelfs nog over het eiland gefietst en op het strand gelegen. Vive la vie!

Na de lunch is het zover, de jury heeft de uitslag en we moeten weer naar onze lodges komen. And the winner is...(check de film).
Daarna is het feest met champagne, een fotoshoot en de overhandiging van de prijs aan de winnaars: 3 jaar lang gratis kamperen.

Wij weten hoe het afloopt, maar mogen hierover tot 30 juni niets zeggen. Wat we wel mogen vertellen is dat alle drie de lodges 'hufterproof' worden gemaakt en dan elk in hun eigen stijl in de verhuur gaan. Dus ben je enthousiast geworden, houd dan de website van Flower Campings in de gaten en boek je vakantie in Hoe Vedder Lodge 180. Op zaterdag 30 juni is de uitslag te zien en lezen in De Telegraaf, VRIJ Magazine en hun socials. Ook zijn rond die tijd de vier minuten durende filmpjes van elk duo te zien, waarin het verhaal van de hele week verbeeld is. Dit is voor ons ook een verrassing en knijpen onze billen nu al. Hoe zullen de Groningse Thelma & Truus neergezet worden...Wordt het een nieuwe reallife soap of kunnen we toch beter luchtkastelen gaan bouwen?!

Let's explore,

Lidia

Reactie schrijven

Commentaren: 4
  • #1

Martine (maandag, 11 juni 2018 17:40)

Echt super gedaan, en erg 'meuk' geschreven ook hoor! k`Zal je filmpjes nog ff bekijken, ben heel benieuwd.....

• #2

Anja Jansze (maandag, 11 juni 2018 18:54)

Super leuk gedaan en mooi geschreven. Wij waten erbij Truus en Thelma! Dus we weten de uitslag. Jullie moeten naar de voorstelling van Telma Ann Lois gaan. Ze spelen in de Le Mar theater. Op jullie lijf geschreven. Het was gezellig. Leuke week met jullie gehad groetjes Daan en Anja

• #3

Heske (dinsdag, 12 juni 2018 09:35)

Heel leuk gedaan! Ik ben benieuwd...

• #4

Gretha (donderdag, 14 juni 2018 08:48)

Wat een mooi avontuur met een prachtig verhaal en een schitterende lodge!

LIDIA VEDDER

Telefoon: 06 146 477 82
E-mail: info@hoevedder.nl

KVK 57162778

Laat je waardering achter of lees wat anderen van Hoe Vedder vinden.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

VISIE

Een kiekje is zomaar een foto. Holle woorden zijn zonder inhoud. Storytelling & -styling geven verhalen vorm.