· 

Punt.

 

'Ik hoor wat je zegt, tegelijkertijd...' blabla. Jeukalarm! Je kon het afgelopen jaar niet om het woord 'tegelijkertijd' heen. In de persconferenties en talkshows viel het woord veelvoudig. Het lijkt een slimme nieuwe trend voor het woord 'maar', dat gebruikt wordt om een tegenstelling aan te geven. Bijvoorbeeld als iemand jouw mening niet deelt; "Iedereen heeft keuzevrijheid, MAAR (tegelijkertijd) om de pandemie te bestrijden is vaccineren de enige uitweg". De tegenstellingen in de samenleving groeien snel en daarmee ook de discussies, waarin we 'maar' maar al te graag gebruiken, om ons gelijk op te eisen. Maar wie weet het nu beter?

 

'Sukkel, je hebt geen idee'

Tijdens het opvouwen van de was hoor ik de stem van Gio uit de serre komen. Giovanni voor intimi. Er gaat geen dag voorbij dat mijn dochter de vlog van deze YouTube ster niet ziet. En ik irriteer me er met de dag meer aan. Van gekkigheid weet 'ie niet wat hij met z'n geld en gesponsorde deals aan moet. En dus worden er vijf Porches aangekocht: één voor zijn moeder, zijn vriendin, vader, eentje voor zichzelf en één voor de show op de oprit...En die laatste wordt dan ook nog compleet gewrapt in een andere kleur, welke na een maand niet meer in de smaak valt, waarna de folie er weer afgehaald wordt...

 

"Ik wil ook baby eendjes, mam!", hoorde ik mijn dochter laatst zeggen. 

 

En dat was het moment dat ik voor het eerst in mijn leven haatcomments wilde achterlaten op de (zijn!) socials. In gedachten ben ik al aan het typen: "Sukkel, je hebt geen idee wat er aan de hand is in de wereld. Jouw maandelijkse luxe vakanties staan in schril contrast met de mensen die vechten om de maand door te komen."  

 

Wat lost het op? Gio gaat zich heus niet opeens inzetten voor goede doelen en zich bewust worden wat voor impact zijn video's hebben op de jeugd, als ik mijn gal spuw. Net zoals mensen die geen vaccin willen, zich ook niet met gierende banden laten vaccineren, als ze voor wappie worden uitgemaakt. Als je vroeger van je ouders iets niet mocht, dan ging je toch juist nog meer de strijd aan?!

 

Alle meningen, voor of tegen, dragen niet bij aan een oplossing. Want jouw waarheid is niet de waarheid van een ander. Die ligt ergens in het midden. Dag in dag uit hoor en zie je niets anders voorbij komen dan emoties in de vorm van geweld, bedreigingen en oordelen. Ik denk dat het helpt als we ons bewust worden van het perspectief van een ander. Ik wil het je laten ervaren aan de hand van een test.

Test

Kijk goed naar het bovenstaande plaatje; hoe oud is de vrouw, denk je? Wat heeft ze aan? Wat zou het voor iemand zijn? Vraag het nu ook iemand anders om naar dit plaatje te kijken. Wat ziet hij of zij?

Het kan zijn dat diegene iets heel anders ziet. En jij kunt je niet vinden in die beschrijving. Kijk nu naar het plaatje hieronder en focus je op de gele stippen. Veranderd dit je perspectief?

 

Eigen werkelijkheid

Je denkt dat wat je ziet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Maar eigenlijk kies je zelf wat je wilt zien, want op het moment dat je er voor kiest om ‘de ene afbeelding’ te zien, kun je namelijk niet meer ‘de andere afbeelding zien’. Zo kan het zijn dat twee mensen hetzelfde plaatje bekijken, maar het volkomen oneens zijn en toch allebei gelijk kunnen hebben. We zijn overtuigd van onze eigen waarneming, totdat we erachter komen dat voor iemand anders, vanuit zijn optiek, hetzelfde geldt. Onze waarneming is namelijk sterk geconditioneerd. Dat wil zeggen dat onze familie, de school, het geloof, vrienden, werk en cultuur invloed hebben op hoe wij denken.

 

Kun je je nog steeds niet in het andere perspectief verplaatsen? Blijf proberen je visie te verbreden (download de VISievanger)! Ik help je nog een beetje; scroll maar door :-)

Luisteren

Nu je de oude en de jonge vrouw kunt zien, kun je dit ook toepassen in andere situaties. Bijvoorbeeld als je merkt dat je een sterk oordeel hebt over iets of het woord 'maar' wilt gebruikt. Zoek dan eerst naar een ander standpunt van waaruit je het ook kunt bekijken. Dit kun je doen door vragen te stellen en te luisteren, zonder daar gelijk iets van te vinden.

Moeilijk! Dat ondervind ik ook vaak genoeg. Zowel persoonlijk als in het werk. Zo had ik een fotoreportage gemaakt in een kapsalon voor hun nieuwe website. De eigenaresse heeft altijd hele opzichtige kleurrijke nagels. Dit typeert haar. De kleurspetters op de muur verbeelden goed dat haar kleuren haar specialiteit is. Daarom kwamen de kleurrijke nagels terug in de portretfoto. Ik vond het zelf een goed gelukte artistieke plaat, maar zij vond het verschrikkelijk! Poeh...het liefst wilde ik gelijk roepen; 'MAAR die nagels onderscheiden jou en staan voor jouw kleurrijke salon!' In plaats daarvan luisterde ik alleen maar naar haar. Zij had een ander plaatje in haar hoofd en verwachtte iets anders. Gelukkig had ik ook een reportage gemaakt tijdens het werk, wat wel in de smaak viel. Was de foto dan ook echt verschrikkelijk? Vraag het 10 mensen en je zult verschillende meningen horen. Wie heeft er gelijk?

Anders durven kijken

In mijn werk daag ik mezelf en mijn klanten uit om op een andere manier te (durven) kijken. Het helpt je om je eigen verhaal te vertellen, zonder dat je daarvoor geweld hoeft te gebruiken, zoals haatcomments, discriminatie en uitsluiting. Het is jouw kijk op de werkelijkheid, waarbij je openstaat voor een ander standpunt. Dit betekent niet dat dat beter is of dat jij dat ook moet vinden. Het geeft je een nieuwe kijk op zaken. 

 

Terug naar de vlog van Gio. Ook dit verhaal heeft twee kanten. Na zijn video over de feestdagen zei mijn dochter:
‘Wauw, Gio heeft alles!’ Ik trap er weer in en zeg: ‘MAAR ik heb iets wat hij nooit zal hebben: genoeg.’ 

We hebben beide gelijk...PUNT.

 

Ik wens je een creatief 2022, met een nieuwe kijk op zaken.

Lidia

LIDIA VEDDER

Telefoon: 06 146 477 82
E-mail: info@hoevedder.nl

 

KVK 57162778

 

EXPERTISE


Fotografie Opleiding | De Fotolocatie Groningen

Professioneel geregistreerd
life & loopbaancoach | Balansgroep

DTP-er/ vormgever | House of Media

Marketing & Communicatie | Hanzehogeschool /Hotelschool

Gewerkt voor o.a.:
Van der Valk, Scholengemeenschap Winkler Prins, Herinneringscentrum Kamp Westerbork, Univé Verzekeringen en Rabobank

Laat je waardering achter of lees wat anderen van Hoe Vedder vinden.

 

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

 VISIE

"Zet jouw verhaal in scène om impact te creëren"