Lichamelijke en mentale ontwikkeling draagt bij aan ons geluksgevoel en gezondheid. Bewegen heeft een gunstig effect bij angst, stress en depressie én verbetert de hersenfunctie, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe ideeën. Niet de prestatie staat voorop, maar de ontspanning, die de inspanning oplevert.

 

De rugzak EXPEDITIE

Groepen 7 - 10 personen

Buiten zijn, bewegen en avontuur zijn de pijlers voor deze expeditie. De natuur is rustgevend en ontspant. Gezond dus! De ideale plek om je zintuigen op scherp te zetten en met een frisse blik nieuwe dingen te ontdekken. Bewegen zorgt voor een daling van je stresshormoon en je lichaam maakt stoffen aan, die je een positief gevoel geven. In de gevulde rugzak die je meekrijgt zit bagage om onderweg te gebruiken, zoals attributen, eten en drinken. Een verrassende ontdekkingstocht die garant staat voor een toffe herinnering!

9 VOORDELEN van BEWEGEN

GOED VOOR HERSENEN EN GEHEUGEN
Sporten is van belang voor de hersenen, want het zorgt namelijk voor belangrijke herstelprocessen en verbindingen in de hersenen. Door regelmatig te sporten zorg je er voor dat je minder geheugen- en concentratiestoornissen hebt. Dit komt doordat je er bij inspanning nieuwe cellen in de hersenen aangemaakt worden. Maar ook de kans op psychische stoornissen zoals een depressie is kleiner, wanneer je regelmatig beweegt en heeft daarmee een positief effect heeft op het cognitief functioneren, zelfs bij mensen met dementie.

 

STERKERE BOTTEN

Je botdichtheid neemt na je dertigste af, waardoor ze steeds brozer worden. Sporten helpt dit tegen te gaan en maakt nieuw botweefsel aan.

 

MINDER STRESS

Door te bewegen ervaar je minder spanning door een verlaging van de hoeveelheid elektrische activiteit in gespannen spieren. Endorfine zorgt ervoor dat je in een betere stemming komt en dat je je relaxed voelt. Het positieve gevoel draagt bij aan het gevoel van eigenwaarde, waardoor de cirkel van stress doorbroken wordt.

 

EEN GEZOND HART
Het hart is een spier, die je kunt trainen. Bewegen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het voorkomt dat je aders verstopt raken en verlaagt de bloeddruk. Ook vermindert het de kans op andere risicofactoren zoals diabetes, verhoogd cholesterolgehalte, overgewicht en aderverkalking.

VERMINDEREN VAN PMS

Regelmatig sporten zou bij vrouwen premenstruele pijnen kunnen verminderen dan wel voorkomen. Lichamelijke inspanning stimuleert namelijk de productie van endorfine en deze gelukshormonen gaan depressiviteit tegen.

 

VERSOEPELT DE OVERGANG
Ook voor vrouwen in de menopauze is het van belang om te blijven bewegen. Door te sporten maak je meer testosteron aan. Dit hormoon wordt door vrouwen gemakkelijk omgezet in estradiol, het hormoon waar je juist tekort aan hebt tijdens de overgang en de menopauze. Een ander voordeel is dat opvliegers wel een kwart kunnen verminderen door de productie van het gelukshormoon endorfine.

BEVORDERT EEN GEZONDE SPIJSVERTERING

Als je aan lichaamsbeweging doet gaat je lichaam harder werken en je hartslag en energieverbruik gaan omhoog, je lichaam heeft dus meer voedingsstoffen en energie nodig en dus gaan ook je darmen harder werken. Dit komt de gezondheid van de darmen en je stoelgang ten goede.

 

VERBETERD DE HUID

Onze huidcellen ontvangen hun voeding vanuit kleine haarvaten die zich diep in de binnenste lagen van onze huid bevinden. Wanneer we sporten en onze hartslag verhoogt, zorgt de bloedcirculatie ervoor dat alle vitaminen, mineralen en zuurstof door de haarvaten geduwd worden. Bloed en zuurstof zijn essentieel voor alle genezingen dus de beste manier om een jonge en natuurlijke teint te bereiken is om de hartslag omhoog te krijgen en de bloedcirculatie goed te laten doorlopen. Tevens stimuleert voldoende lichaamsbeweging je huid om collageen aan te maken. Collageen is een belangrijke factor om de huid elastisch en sterk te houden.

 

MEER ENERGIE

Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door te sporten krijg je meer energie. Je hart en longen worden aan het werk gezet en onder andere je bloedcirculatie verbetert. Al na een paar weken regelmatig bewegen voel je je energieker en heb je meer zin in dingen. 



Lidia Vedder

Telefoon: 06 146 477 82
E-mail: info@hoevedder.nl

 

Tjark Jans Giezenstraat 6
9641 KB Veendam

KVK 57162778