'LIJF'design

Zoveel mogelijk terug naar de basis is ook een goed uitgangspunt voor gezond eten. Het is de bedoeling dat je lichaam een heel leven mee gaat en daar moet dan ook goed voor gezorgd worden. Bij gezond leven is het belangrijk om voldoende mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen te krijgen. Eet voldoende groente en fruit, peulvruchten en ongezouten noten, gebruik elke dag wat zuivel, eet elke week vette vis, eet liever wit vlees dan rood vlees of bewerkte vleeswaren, vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten, gebruik plantaardige oliën en drink zo weinig mogelijk suikerhoudende drank (liever water of thee en koffie zonder suiker).

 

Waarom zou je? De voordelen:

  • Een blij maag-darmkanaal en een betere stoelgang. Voor de mensen die lijden aan verstopping, een opgeblazen gevoel en buikkrampen is dit een enorme stap vooruit. 
  • Gemakkelijker om het gewicht op peil te houden. Vergroot de porties van gezonde voeding en je hebt minder trek in (calorierijke) tussendoortjes. Gezonde voeding namelijk bevat veel voedingsstoffen die verzadigend werken. 
  • Meer energie. Geen dipjes meer, die je weg ‘moet’ eten met snacks en snoep. Maar voldoende energie om de dag goed door te komen.
  • Meer vitamines en mineralen; de stoffen die het lichaam net wat soepeler laten werken. Goed voor botten, spieren, bloeddruk, cholesterol: alles eigenlijk. 
  • Je wordt mooier (oud) van gezond eten. Dure crèmes bevatten antioxidanten, maar o.a. fruit en vette vis bevatten hetzelfde stofje en vertragen ook het proces van ouder worden.
  • De positieve effecten van gezond eten zorgen voor een positieve invloed op jouw zelfbeeld. Je zit dus letterlijk en figuurlijk beter in je vel!

Betekent dit nu dat je niet meer kunt 'snoepen' en met lange tanden (en sla) door het leven moet gaan"? Natuurlijk niet! Gezond en lekker kan prima hand in hand gaan. Probeer en proef het zelf.


Gezond & lekker

Download
Recepten Yoghurttaart.pdf
Adobe Acrobat document 436.3 KB

Of bekijk de andere recepten

Download
Recepten carrotcake.pdf
Adobe Acrobat document 395.3 KB
Download
Recepten blueberry muffins.pdf
Adobe Acrobat document 291.5 KB
Download
Recepten fruitbrood.pdf
Adobe Acrobat document 560.4 KB
Download
Recepten rode crumble.pdf
Adobe Acrobat document 379.2 KB