food & mood

Hoe je je voelt wordt in grote mate bepaald door je hormonen. Je hormoonproductie is grotendeels afhankelijk van je levensstijl en dus ook wat je eet. Zo kan een verstoring van je darmflora zorgen voor een verminderde productie van het (geluks)hormoon serotonine. Je kunt daardoor angstig worden, minder goed slapen, aankomen en zelfs depressief raken.

 

Onze hersenen bestaan voor 60% uit vet en voor een goede communicatie hebben de boodschappers (hormonen/neurotransmitters) het volgende nodig:

 

- Voldoende zuurstof

- Stabiele bloedsuikerspiegel

- Voldoende vitamines en mineralen

- Omega 3

 

Omega-3 helpt tegen de afbraak van hersencellen en bevordert de aanmaak van nieuwe cellen. Omega-3 behoort tot de goede vetten, die onze hersenen voeden en zorgt voor een soepele werking van de cellen. Onze darmen maken gebruik van dezelfde hormonen/neurotransmitters oftewel 'boodschappers', daarom worden onze darmen ook wel ons tweede brein genoemd.


Door voedingsstoffen te kiezen met vezels, eitwitten, gezonde vetten, mineralen en vitamines (laat je inspireren door mijn recepten zonder meuk!), zorg je voor een stabiele bloedsuikerspiegel, gezonde darmen en een optimaal immuunsysteem. Door een geleidelijke stijging en daling van de bloedsuikers zorg je ervoor dat jouw lichaam niet het stress systeem in werking hoeft te zetten en het zijn energie kan steken in je spijsvertering, stofwisseling, warmteproductie en het afweersysteem.

 

In de expeditie ga je aan de slag met natuurlijke voeding als onderdeel van je levensstijl. Dus geen snel (crash)dieet, maar een voedingspatroon voor de langere termijn, waar je je goed bij voelt en wat vooral ook lekker moet zijn!