ONThaasten

Bij stressvolle gedachten treedt het vecht- of vluchtmechanisme van je lichaam in gang. Hierdoor voel je energie vrijkomen om op dit waargenomen ‘gevaar’ te kunnen reageren. Je ademhaling wordt oppervlakkiger door een hoge borstademhaling, waardoor het lagere gedeelte van je longen niet goed met lucht gevuld worden. Hierdoor kun je kortademig worden. Tegelijkertijd komen hormonen zoals cortisol en adrenaline in je bloed vrij, waardoor je bloeddruk verhoogt en je je in een alerte maar ook uitputtende staat bevindt. Door diep adem te halen werk je deze stressreactie tegen en creëer je rust en kalmte in lichaam en geest. Diep ademhalen stimuleert een belangrijke hersenzenuw – de nervus vagus-  waardoor je hartslag vertraagt, je bloeddruk verlaagt en je lichaam en geest ontspannen. Er is nog meer, want door regelmatig diep adem te halen train je als het ware de buikspieren en het middenrif, in plaats van de spieren in het bovenlichaam en de nek. Als je op die manier leert ademhalen kun je genieten van een efficiëntere zuurstofinname waarbij het onderste gedeelte van de longen ook ten volle meewerken. 


The breath is a reflection of your attitude


De natuur werkt onthaastend. Daarom zijn de expedities in de buitenlucht. Ik zoek daarvoor altijd naar ultieme natuurlijke plekken. Bekijk hier een aantal van mijn hotspots. In de expeditie ga je aan de slag met stressreductie, o.a. door je ademhaling. Onderweg verrast worden door een prachtige omgeving (dat je nog niet kent) werkt ook zeker in je voordeel!