slaap

Slapen is minstens zo belangrijk als eten. We slapen een derde van ons leven! Waarom? In wakkere toestand verbruiken onze hersenen veel energie door alle prikkels die binnen komen en verwerkt worden. Daarbij ontstaan afvalstoffen die het lichaam tijdens de slaap kan afvoeren en opruimen. Ons brein wordt dus 's nachts gereinigd. Daarnaast wordt je immuunsysteem actief tijdens je slaap en neemt de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam af.

Per nacht doorloop je gemiddeld vier tot zes keer een slaapcyclus, die zo’n anderhalf uur duurt. Die cyclus bestaat uit verschillende slaapfasen. De bekendste daarvan is de REM-slaap: dan droom je en bewegen je ogen achter je oogleden snel heen en weer. REM staat dan ook voor ‘rapid eye movement’ (snelle beweging van de ogen). Er zijn in totaal vier slaapfasen te onderscheiden in de slaapcyclus:

 

  • Non-REM1 Sluimerfase
  • Non-REM2 Lichte slaap
  • Non-REM3 Diepe slaap
  • REM-slaap Droomslaap

 

Een goede nachtrust is belangrijk om overdag een te gek leven te kunnen leiden. En daarvoor hebben volwassenen 7 tot 9 uren (kwalitatieve) slaap nodig per nacht. In de expeditie gaan je aan de slag om de kwaliteit van je slaap te verbeteren.