"De tijd die je verliest met een pauze is kleiner dat het productiviteitsverlies als je doorgaat".

Om ons nuttig te maken zijn we graag productief en doelgericht bezig. We strepen graag ons to do lijstje af en hebben geen tijd te verliezen. We typen liever die mail nog even af, dan dat we een pauze nemen. En als we onszelf wel een break gunnen gaan we door onze tijdlijnen scrollen.

 

En dat is het grote probleem van deze tijd: niet dat we te veel stress hebben, maar dat we ons (brein) op de verkeerde manier opladen en tijd als een vijand zien.

 

Door handelingen te doen waarbij je geen nieuwe informatie opneemt laad je (hersenen) op. Open aandacht, zoals (hard)lopen, hoelahoepen, luisteren naar de vogels, yoga, boksen, fotograferen of dagdromen, zorgt ervoor dat je onderbewuste geactiveerd wordt. Hierdoor wordt je creativiteit en probleemoplossend vermogen geactiveerd, waardoor je mogelijkheden en kansen ziet. Dit heeft een positieve invloed op emotionele gebeurtenissen én vermindert de kans op ziekten. 

 



CREATIVITIJD 

Het filmpje ‘Creativity requires time’  laat op een mooie manier zien wat tijd voor creativiteit kan betekenen. Tijd is niet per se een voorwaarde voor creativiteit, maar geeft je in ieder geval de kans om langer bij een vraagstuk stil te staan. Is deze tijd er niet, dan kom je vaak tot een oplossing die voor de hand ligt. Een oplossing waarvan je zeker weet dat het binnen de gestelde tijd en eventuele andere kaders past en waarvan je weet dat de oplossing voldoende is. Je kiest dan de meest zekere en meest efficiënte oplossing. Op zich lijkt daar niks mis mee, maar dit is dan zelden de beste oplossing! Tijd zorgt ervoor dat je langer over een oplossing kan nadenken. Daagt je uit om anders te kijken naar een vraagstuk. Ook kan je allerlei oplossingen, goed of niet goed, voor de hand liggend of gek de revue laten passeren. Soms zet iets wat in eerste instantie een gek idee lijkt je verder aan het denken, om vervolgens uit te komen bij een fantastisch idee. De eerste oplossing is vaak niet de beste.

 

NIEUWE PERSPECTIEVEN
Door tijd te investeren in jezelf en jouw behoeften ontstaan en nieuwe en verhelderende perspectieven op uitdagingen en mogelijkheden. En een nieuwe manier van denken en beslissen.

 

ZELFVERTROUWEN
Weten waar je voor staat en de regie nemen, maakt het mogelijk om de ambities in werk en privéleven ook daadwerkelijk waar te maken.

MINDER STRESS

Door te bewegen ervaar je minder spanning door een verlaging van de hoeveelheid elektrische activiteit in gespannen spieren. Endorfine zorgt ervoor dat je in een betere stemming komt en dat je je relaxed voelt. Het positieve gevoel draagt bij aan het gevoel van eigenwaarde, waardoor de cirkel van stress doorbroken wordt.

GOED VOOR HERSENEN EN GEHEUGEN
Bewegen is van belang voor de hersenen, want het zorgt namelijk voor belangrijke herstelprocessen en verbindingen in de hersenen. Door regelmatig te bewegen zorg je ervoor dat je minder geheugen- en concentratiestoornissen hebt. Dit komt doordat je er bij inspanning nieuwe cellen in de hersenen aangemaakt worden. Maar ook de kans op psychische stoornissen zoals een depressie is kleiner, wanneer je regelmatig beweegt en heeft daarmee een positief effect heeft op het cognitief functioneren, zelfs bij mensen met dementie.

 

STERKERE BOTTEN

Je botdichtheid neemt na je dertigste af, waardoor ze steeds brozer worden. Bewegen helpt dit tegen te gaan en maakt nieuw botweefsel aan.

STIMULATIE LINKER- EN RECHTERHERSENHELFT 

We gebruiken allemaal beide hersenhelften, maar bij vrijwel iedereen is één kant dominant. De meeste mensen vinden het moeilijker om hun rechterhersenhelft aan te spreken. De linkerkant is logisch/verbaal ingesteld en werkt met woorden, de rechterkant meer intuïtief/creatief en werkt met beelden. Soms word je door een onverwachte ervaring gedwongen om je analytische kant op te geven en je rechterhelft aan te spreken, bijvoorbeeld wanneer iemand sterft van wie je veel houdt, als je ernstig ziek wordt of in financiële moeilijkheden komt. Je houdt je bezig met wat er toe doet op dat moment. Emoties ontstaan niet alleen door gedachten, maar ook via lichamelijke reacties in het autonome zenuwstelsel. Daarom kun je ze niet alleen veranderen door gedachten en overtuigingen rationeel aan te passen, maar ook via je lichaam.

 

BEVORDERT EEN GEZONDE SPIJSVERTERING

Als je aan lichaamsbeweging doet gaat je lichaam harder werken en je hartslag en energieverbruik gaan omhoog, je lichaam heeft dus meer voedingsstoffen en energie nodig en dus gaan ook je darmen harder werken. Dit komt de gezondheid van de darmen en je stoelgang ten goede.

 

VERBETERD DE HUID

Onze huidcellen ontvangen hun voeding vanuit kleine haarvaten die zich diep in de binnenste lagen van onze huid bevinden. Wanneer we sporten en onze hartslag verhoogt, zorgt de bloedcirculatie ervoor dat alle vitaminen, mineralen en zuurstof door de haarvaten geduwd worden. Bloed en zuurstof zijn essentieel voor alle genezingen dus de beste manier om een jonge en natuurlijke teint te bereiken is om de hartslag omhoog te krijgen en de bloedcirculatie goed te laten doorlopen. Tevens stimuleert voldoende lichaamsbeweging je huid om collageen aan te maken. Collageen is een belangrijke factor om de huid elastisch en sterk te houden.

 

MEER ENERGIE

Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door te bewegen krijg je meer energie. Je hart en longen worden aan het werk gezet en onder andere je bloedcirculatie verbetert. Al na een paar weken regelmatig bewegen voel je je energieker en heb je meer zin in dingen. 

 

EEN GEZOND HART
Het hart is een spier, die je kunt trainen. Bewegen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het voorkomt dat je aders verstopt raken en verlaagt de bloeddruk. Ook vermindert het de kans op andere risicofactoren zoals diabetes, verhoogd cholesterolgehalte, overgewicht en aderverkalking.

VERMINDEREN VAN PMS

Regelmatig sporten zou bij vrouwen premenstruele pijnen kunnen verminderen dan wel voorkomen. Lichamelijke inspanning stimuleert namelijk de productie van endorfine en deze gelukshormonen gaan depressiviteit tegen.

 

VERSOEPELT DE OVERGANG
Ook voor vrouwen in de menopauze is het van belang om te blijven bewegen. Door te sporten maak je meer testosteron aan. Dit hormoon wordt door vrouwen gemakkelijk omgezet in estradiol, het hormoon waar je juist tekort aan hebt tijdens de overgang en de menopauze. Een ander voordeel is dat opvliegers wel een kwart kunnen verminderen door de productie van het gelukshormoon endorfine.