De voordelen van vitaliteit

DENKEN & DOEN | OPLADEN & ONTLADEN | FOOD & MOOD | CREËEREN & ONTWIKKELEN


NIEUWE PERSPECTIEVEN
Door tijd te investeren in jezelf en jouw behoeften ontstaan en nieuwe en verhelderende perspectieven op uitdagingen en mogelijkheden. En een nieuwe manier van denken en beslissen.

 

ZELFVERTROUWEN
Weten waar je voor staat en de regie nemen, maakt het mogelijk om de ambities in werk en privéleven ook daadwerkelijk waar te maken.

MINDER STRESS

Stress start in je brein: de Hypothalamus. Die veroorzaakt de aanmaak van cortisol – het stress hormoon. Dat activeert de Hippocampus, die stress afremt (en je geheugen regelt). Teveel stress leidt tot een overwerkte Hippocampus…en schaadt je Frontale Lob, die je Amygdala moet remmen. Een ongeremde Amygdala betekent een ontketening van negatieve emoties. Wat weer stress in de Hypothalamus aanwakkert.

Door te bewegen ervaar je minder spanning door een verlaging van de hoeveelheid elektrische activiteit in gespannen spieren. Endorfine zorgt ervoor dat je in een betere stemming komt en dat je je relaxed voelt. Het aanleren en verwerken van nieuwe vaardigheden heeft ook een ontstressend effect op de Hippocampus en Frontale Lob in je brein.  Evenals genoeg slapen en het luisteren naar muziek. Cortisol kan aanzienlijk verlaagd worden door de juiste voeding. Producten die rijk zijn aan vitamine C, omega-3 vetzuren en magnesium zijn hiervoor ideaal.


VERHOOGDE WEERSTAND

Gezond eten verhoogt de weerstand en vermindert hierdoor de kans op infecties. Een sterk immuunsysteem is heel belangrijk om gezond te blijven, omdat virussen dan minder kans hebben te overleven. Ook zorgt een goed immuunsysteem ervoor dat eventuele ziekten snel weer verdwijnen. De bescherming tegen bacteriën, virussen, schimmels en veroudering wordt mede mogelijk gemaakt door de essentiële vetzuren, vitamines, mineralen en antioxidanten die men via gezond voedsel binnenkrijgt.

 

GOED VOOR HERSENEN EN GEHEUGEN
Bewegen en gezonde voeding is van belang voor de hersenen, want het zorgt namelijk voor belangrijke herstelprocessen en verbindingen in de hersenen. Door regelmatig te bewegen zorg je ervoor dat je minder geheugen- en concentratiestoornissen hebt. Dit komt doordat er bij inspanning nieuwe cellen in de hersenen aangemaakt worden. Een gezond eetpatroon zorgt voor essentiële stoffen zoals omega-3 vetten, ijzer maar ook zuurstof om je brein optimaal te laten functioneren. 

 

CREATIVITIJD 

Het filmpje ‘Creativity requires time’  laat op een mooie manier zien wat tijd voor creativiteit kan betekenen. Soms zet iets wat in eerste instantie een gek idee lijkt je verder aan het denken, om vervolgens uit te komen bij een fantastisch idee. De eerste oplossing is vaak niet de beste.

 

STERKERE BOTTEN, MINDER VET EN MEER SPIEREN

Je botdichtheid neemt na je dertigste af, waardoor ze steeds brozer worden. Bewegen helpt dit tegen te gaan en maakt nieuw botweefsel aan. Wie te weinig eiwitten, vitaminen en mineralen eet, verliest daarnaast ook makkelijker zijn of haar spiermassa en bevordert de opbouw van een vetlaag.

 

MEER ENERGIE

Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door te bewegen en voedzaam te eten krijg je meer energie. Je hart en longen worden aan het werk gezet en onder andere je bloedcirculatie verbetert. Al na een paar weken regelmatig bewegen voel je je energieker en heb je meer zin in dingen. 


STIMULATIE LINKER- EN RECHTERHERSENHELFT 

We gebruiken allemaal beide hersenhelften, maar bij vrijwel iedereen is één kant dominant. De meeste mensen vinden het moeilijker om hun rechterhersenhelft aan te spreken. De linkerkant is logisch/verbaal ingesteld en werkt met woorden, de rechterkant meer intuïtief/creatief en werkt met beelden. Soms word je door een onverwachte ervaring gedwongen om je analytische kant op te geven en je rechterhelft aan te spreken, bijvoorbeeld wanneer iemand sterft van wie je veel houdt, als je ernstig ziek wordt of in financiële moeilijkheden komt. Je houdt je bezig met wat er toe doet op dat moment. Emoties ontstaan niet alleen door gedachten, maar ook via lichamelijke reacties in het autonome zenuwstelsel. Daarom kun je ze niet alleen veranderen door gedachten en overtuigingen rationeel aan te passen, maar ook via je lichaam.

 

BEVORDERT EEN GEZONDE SPIJSVERTERING

Als je aan lichaamsbeweging doet gaat je lichaam harder werken en je hartslag en energieverbruik gaan omhoog, je lichaam heeft dus meer voedingsstoffen en energie nodig en dus gaan ook je darmen harder werken. Dit komt de gezondheid van de darmen en je stoelgang ten goede.

 

VERBETERD DE HUID

Onze huidcellen ontvangen hun voeding vanuit kleine haarvaten die zich diep in de binnenste lagen van onze huid bevinden. Wanneer we gezond eten, sporten en onze hartslag zich verhoogt, zorgt de bloedcirculatie ervoor dat alle vitaminen, mineralen en zuurstof door de haarvaten geduwd worden. Bloed en zuurstof zijn essentieel voor alle genezingen dus de beste manier om een jonge en natuurlijke teint te bereiken is om de hartslag omhoog te krijgen en de bloedcirculatie goed te laten doorlopen. Tevens stimuleert voldoende lichaamsbeweging en gezonde voeding je huid om collageen aan te maken. Collageen is een belangrijke factor om de huid elastisch en sterk te houden.

 

EEN GEZOND HART
Het hart is een spier, die je kunt trainen. Bewegen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het voorkomt dat je aders verstopt raken en verlaagt de bloeddruk. Ook vermindert het de kans op andere risicofactoren zoals diabetes, verhoogd cholesterolgehalte, overgewicht en aderverkalking.

VERMINDEREN VAN PMS

Regelmatig sporten zou bij vrouwen premenstruele pijnen kunnen verminderen dan wel voorkomen. Lichamelijke inspanning stimuleert namelijk de productie van endorfine en deze gelukshormonen gaan depressiviteit tegen.

 

VERSOEPELT DE OVERGANG
Ook voor vrouwen in de menopauze is het van belang om te blijven bewegen. Door te sporten maak je meer testosteron aan. Dit hormoon wordt door vrouwen gemakkelijk omgezet in estradiol, het hormoon waar je juist tekort aan hebt tijdens de overgang en de menopauze. Een ander voordeel is dat opvliegers wel een kwart kunnen verminderen door de productie van het gelukshormoon endorfine. 

 

DAAG DIEET!
Voeding is veel meer dan een dieet. Gezonde voeding, bewegen en positieve denkkracht is onderdeel van een levensstijl. Als je je richt op gezond en gevarieerd eten, genoeg bewegen en discipline, dan denk en doe je niet meer aan een dieet. Je bent niet meer aan het tellen voordat je de lepel in je mond steekt. Je bent aan het genieten van het eten en de prettige bijwerking hiervan: gezond gewicht.