De drukke leefstijl die we nu hebben kost ons ontzettend veel. We hollen van de supermarkt, via de BSO naar de volgende vergadering en proberen altijd online en verbonden te blijven. We hebben door de grotere tijdsdruk en de komst van internet de laatste jaren minder tijd voor creatieve gedachten en beweging. De noodzaak van de investering in een vitaal lijf is er vaak niet. We nemen een pil en gaan door. Er is meer onrust, er zijn meer angstgevoelens, meer depressie, meer burn-outs. Dit is onder andere te wijten aan de angst om iets te missen en niet bij te blijven. Elke tien minuten moeten inchecken op Facebook, Instagram en WhatsApp helpt zeker niet. We hebben geen tijd meer om rustig na te denken over wat nu echt graag willen doen. Deze disbalans tussen in- en ontspanning levert schade op aan onze fysieke en mentale gezondheid. Zelfs als we ons bewust zijn van de constante gekte en drukte, kost het veel wilskracht en brainpower om je eigen gedrag te veranderen. Ons ego indentificeert zich met ons denkend en geconditioneerd brein en wil belangrijk gevonden worden. We creëren hiermee een (onbewust) beeld wie wij denken te moeten zijn in plaats van willen zijn. Durf jij op je eigen kompas te varen?


"als personal coach maak ik je bewust van je brainpower in combinatie met een vitaal lijf"

Lichamelijke en mentale ontwikkeling draagt bij aan ons geluksgevoel. Bewegen zorgt voor een daling van je stresshormoon en de aanmaak van nieuwe hersencellen, die je een positief gevoel geven. Door de inspanning komen er geluksstoffen vrij in je brein (zoals endorfine), waardoor je je beter en ontspannen voelt. Een fit lichaam en vitaal brein heeft een positieve invloed op emotionele gebeurtenissen én vermindert de kans op ziekten. Maar brengt je ook meer zelfvertrouwen, eigenwaarde, betere samenwerking, hechtere sociale contacten, communicatievaardigheden, besluitvaardigheid, probleemoplossend vermogen, verantwoordelijkheid, inlevingsvermogen en veerkracht. 




De balans tussen de lichamelijke en cognitieve uitdaging is aan het verdwijnen. Met een gezonde leefstijl bouwt je brein reserves op, die op latere leeftijd het risico op dementie verminderd. Maar matig intensief bewegen draagt ook bij aan een optimaal functionerend brein in het dagelijks leven. En die brainpower helpt je aan een positieve blik!


          Elke 2e donderdag van de maand