"Ik vind vijfjarenplannen ingewikkeld en ontrafel liever de dag. Het lijkt een zoektocht die nooit eindigt, maar zelf noem ik het liever een brandende nieuwsgierigheid naar wat er nog
meer is. Deze ontdekkingstocht levert bijzonder gewone ideeën en verhalen op, die ik graag deel in verschillende vormen. Het proces van creëren is het leukste wat er is!"
LOOPBAAN
Op haar 30e (2007) schreef Lidia zich in bij de Kamer van Koophandel. Over de naam voor haar eigen bedrijf was geen twijfel mogelijk: Hoe Vedder. Een woordgrap die al is ontstaan bij het voorstellen van zichzelf als kind. Ze begon met het verkopen van eigen gemaakte creaties, zoals schilderijen en (wand)decoraties van stof. Hieraan werd al snel de styling en inrichting van huizen toegevoegd. Evenals het decoreren van evenementenlocaties. Nadat ze de opleiding tot Grafisch Vormgever had afgerond begon ze zich te richtten op het maken van huisstijlen en de branding voor bedrijven. In de tussentijd had Lidia ook nog verschillende banen in loondienst als Marketing & Communicatieadviseur.
NIEUWE PRIKKELS
Na het behalen van het diploma Geregistreerd Life en Loopbaan Coach (2018) werd er een vintage camper aangekocht, de website van een nieuw jasje voorzien,
waarna ze met klanten de natuur in trok om ze te coachen. Na verloop van tijd ontbrak de creatieve prikkel. Deze was er wel in de combinatie schrijven, fotograferen en grafische opmaak. In
oktober 2021 gaat Lidia als creatieve zzp-er 'vedder'. Het werk in opdracht gecombineerd met eigen projecten zorgen voor een nieuw impuls.
HOE VERDER?
In januari 2022 start Lidia met een tweejarige fotografie opleiding aan De Fotolocatie in Groningen. Een lang gekoesterde wens kwam daarmee uit. Zij fotografeerde al als jong meisje en ontwikkelde zich louter op gevoel. Het gebrek aan technische kennis maakte haar soms onzeker. Tijdens de opleiding ontdekt ze een conceptuele en verhalende manier van werken, die goed bij haar past. De opleiding wordt met goed gevolg afgesloten met een manuscript voor het boek BEKIJKS, waarin alles samenkomt. Als vormgever, tekstschrijver én fotograaf heeft Lidia nu alle tools in handen om haar nieuwsgierigheid handen en voeten te geven en aan een nieuw hoofdstuk te beginnen.
TYPISCH LIDIA | Oog voor esthetiek en een onbedwingbare nieuwgierigheid naar het onbekende.
Fantasie, vervlogen tijden en situaties van bijzonder gewone mensen vormen de rode draad in haar werk. Dit uit zich in filmische taferelen, storytelling & -styling, gestileerde beelden, (multimediale ) product creatie en een conceptuele aanpak.
Iets wat door de vingers dreigt te glippen, waar voor weggekeken wordt, 'anders' is of wat verloren lijkt te gaan, trekt extra haar
aandacht.
FINE ART & STORYTELLING is een unieke mix van creativiteit en menselijkheid, waarbij luchtigheid en diepgang hand in hand gaan. Hierdoor ontstaat een betekenisvolle ervaring
voor zowel de makers als de kijkers.