· 

Probleemdromen

 

"Coach? Houd je je dan bezig met zielige mensen, die niet sterk genoeg ik hun schoenen staan en alleen maar problemen aantrekken?". Oké, hier is nog weg te gaan, denk ik in mijzelf, maar stap niet direct in mijn valkuil; het verdedigingsmechanisme. In plaats daarvan vraag ik aan die vriend van mij, wat zielige mensen in zijn ogen zijn. Want achter elke overtuiging zit een angst, belemmering of een behoefte... 

 

Ik volg de opleiding tot Professioneel Geregistreerd Coach en in september mag ik mezelf ook officieel zo noemen. Toch noem ik mezelf liever lifedesigner. Op zoek naar wat het leven te bieden heeft en de moeite waard maakt: "Life is like a road trip. Enjoy every day and don't carry to much baggage".

 

"Lifedesign is als het kraken van een noot. Onder de harde schil zit een heerlijke vrucht en ook al lijkt deze in eerste instantie identiek aan alle andere, toch is elke noot uniek, qua structuur, kleur en smaak. Ben je als noot wat lastiger te kraken, dan heb je alleen te dealen met het oppervlakkige schil. Als gekraakte noot weet je waar je van nature goed in bent, weet je wat het leven voor jou betekent en welke rol(len) jij inneemt, kun je dromen omzetten in doelen en kun je om jezelf lachen in de spiegel. "

 

We zijn in ons leven vaak bezig met wat er van ons verwacht wordt in plaats van zelf aan het roer te gaan staan. Gewoon de dingen doen waar je goed in bent, waar je je goed bij voelt en op jouw tempo. Want hoe vaak heb jij echt een droommomentje voor jezelf? En dan bedoel ik niet dat je begint te mijmeren bij een bericht van FlyCheap op je Facebookapp, maar weg van de prikkels, midden in de stilte. Onze vrije momenten worden namelijk vaak ingenomen door de prikkels van de telefoon, laptop en TV of de drukte van het runnen van een gezin. Hierdoor hollen we maar door, zonder af en toe even te stil te staan bij de road trip die je aan het maken bent. In plaats daarvan kijken vol (gezonde) jaloezie naar onze online vrienden die een fantastisch leven hebben en zie jij vaak alleen dat wat jij niet hebt. Want eigenlijk zou jij ook wel meer willen reizen, ronddolen in het bos, een nieuwe opleiding of cursus willen starten, vaker gaan sporten of een hele andere baan willen hebben.  En jij hebt vast al een reden bedacht waarom dit niet gaat lukken!

 

Deze overtuigingen kunnen ons in de weg zitten, maar we zijn ons hier vaak niet bewust van. Overtuigingen zijn opvattingen over jezelf, situaties en mensen. Een voorbeeld is: ‘Dit gaat mij nooit lukken’ of ‘Coaching is voor zielige onzekere mensen’.  Je overtuiging stuurt jou, je emoties, je gedrag en je gedachten aan. Als de overtuiging verandert, dan verandert de rest zoals je gedrag dus mee. Om verandering in gang te zetten is bewustwording van belang. Bewustwording in dat wat je laat zien aan anderen: gedrag, kennis en vaardigheden. Maar juist ook de gewaarwording van het onzichtbare en vaak het onbewuste, zoals overtuigingen. Je hebt belemmerende en bekrachtigende overtuigingen. De eerste werkt jou 'tegen' en de ander werkt voor jou in wat jij wilt en wilt bereiken.

 

Herken je de volgende uitspraken?

 

‘Ik ben niet goed genoeg.’

‘Solliciteren is zinloos in deze economie. Het is een verspilde moeite.’

‘Met mijn vijftig-plus-leeftijd kom ik toch niet meer aan de bak’

‘Het hele systeem deugt niet. Ze willen gewoon niet dat ik werk vind.’


Veel werkzoekenden kampen met dit soort negatieve gedachtes. Wat ze zich vaak niet realiseren, is dat deze gedachtepatronen ontzettend schadelijk zijn voor hun kansen om hun droombaan te veroveren. Want als je niet gelooft dat je iets kunt bereiken, zal je ook nooit de benodigde energie steken in het behalen van je doel. Deze gedachtes houden zichzelf dus in stand; het zijn zelfvervullende voorspellingen. 

 

Negatieve spiraal

Positieve spiraal


  1. We maken dingen mee – Ieder moment van de dag maken we dingen mee en doen we ervaringen op. Sommige situaties overkomen ons (het weer, economische crisis) andere creëren we zelf (drukte, stress, ruzie)

  2. We interpreteren deze dingen – Al onze ervaringen slaan we op. Nieuwe situaties evalueren we (onbewust) aan de hand van onze eerdere ervaringen. Onze beleving van een situatie zegt daarmee niet enkel wat over het hier-en-nu, maar ook over ons verleden. Onze interpretatie vindt veelal plaats in de vorm van onze gedachten.

  3. We ontwikkelen een bepaald wereldbeeld – Op basis van onze verzameling aan ervaringen ontstaat een bepaald wereldbeeld. Dit wereldbeeld, ook wel referentiekader bevat helaas vaak veel belemmerende overtuigingen.

  4.  We ervaren bepaalde gevoelens – Een situatie die we ervaren vanuit ons wereldbeeld vertaalt zich in gevoelens en emoties. Deze emoties nemen we op hun beurt waar via ons lichaam.

  5. We reageren op basis van deze gevoelens – Onze emoties sturen ons gedrag. Een situatie die in combinatie met ons wereldbeeld leidt tot een negatief gevoel, leidt daarom automatisch tot een ineffectieve reactie.

  6. We worden bevestigd in ons wereldbeeld – Het ineffectieve gedrag leidt uiteraard niet tot het gewenste resultaat, waardoor we in ons wereldbeeld worden bevestigd. ‘Zie je wel…’
  1. Waarnemen in plaats van oordelen – Wat gebeurt er feitelijk? Onze overtuigingen zijn zo sterk dat de overtuiging en niet de situatie meestal de dominante kleur geeft aan onze beleving/interpretatie. 
  1. Zelfreflectie – Wat is het effect op mij? Om verbetering aan te brengen is het van belang je bewust te worden van het effect van de situatie op jou. Wat denk je? Wat voel je? Hoe reageer je? Met deze bewustwording worden effecten zichtbaar en pas als iets zichtbaar is kun je het veranderen.
  1. Proactieve houding – Van slachtoffer naar schepper – De volgende stap is om je zelfbewustzijn te gebruiken en je los te maken van het effect op jou. Je bént niet je negatieve gedachte, je bént niet je angst. Het zijn slechts effecten en de keuze of je er al dan niet op reageert is aan jou. 
  1. Positief gevoel – Motivatie voor actie – Als je in de vorige stap besluit niet te reageren op van alles en nog wat, maar zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je antwoord, zul je zien dat dit veel positieve energie vrij maakt. Dit zet je letterlijk en figuurlijk in beweging in de goede richting.
  1. Reactie – Beweging in de juiste richting – Vanuit de positieve overtuiging en kracht maak je keuzes en zet je stappen die je dichter bij je doel brengen en veel meer voldoening geven.
  1. De bevestiging – ik kan bepalen hoe ik met zaken omga – Hoe meer je hier mee werkt, hoe meer je wordt bevestigd in het gegeven dat het niet de situaties zijn, maar jouw verhouding tot deze situaties die je ervaring vormen. Situaties kun je vaak niet veranderen, wel hoe jij reageert. Oefen in je transformatie van slachtoffer naar schepper en je zult ervaren dat je meer en meer in staat bent de situaties te scheppen zoals jij ze wilt. ‘ We create the world in our minds’. 

 


"Ik zal nooit een coach nodig zijn", antwoordt de vriend, "Ik heb genoeg zelfvertrouwen en weet wat ik wil". "Wat wil jij dan?", vraag ik hem. Dat alles zo blijft zoals het al jaren is; mijn baan, mijn huis en mijn gezin, vertelt hij vol trots. Waarop ik hem vraag waarom hij al jaren hetzelfde doet en hij antwoordt dat dit hem financiële zekerheid geeft. Achter zijn overtuiging zit dus de angst voor onzekerheid. Door te geloven in de (onbewuste) overtuiging maskeert hij zijn onzekerheid. En zolang alles blijft zoals het is, zal hij een coach niet nodig zijn...

 

Seek, inspire & create,

Lidia

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0

Lidia Vedder

Telefoon: 06 146 477 82
E-mail: info@hoevedder.nl

 

Tjark Jans Giezenstraat 6
9641 KB Veendam

KVK 57162778
BTW NL102412972B02