Zweefteef

Het waait en regent verschrikkelijk als ik de natuurcamping op het landgoed in Drenthe oprijd, maar ondanks het (piep)weer zie ik de schoonheid van deze prachtige plek in het bos. In gedachten zie ik mijn camper hier al staan op zijn laatste rustplaats. Ik moet denken aan mijn slapeloze nachten en de mensen die 'ik heb je gewaarschuwd' tegen me hebben gezegd, maar ik blijf mijn eigen weg bewandelen. Ik stuurde een mail en werd gevraagd om langs te komen en nu sta ik in een campingkantine in Drenthe, waar de ramen beslagen zijn door de natte jassen en de vele opgestoken sigaretten. "Proatst ook Grunnegs?", vraagt de eigenaar mij. "Ik ken 't wel, moor dou 't nooit", antwoord ik in mijn houtje touwtje Gronings. Het schept een band en dat blijkt helemaal als hij later tegen één van zijn medewerkers roept;"Tis geen zweefteef heur!". Die middag in het bos was voor mij een mooie metafoor voor 'mijn Hoe Vedder': (H)eerlijk werken en leven, met een knipoog.

Eerder die week had ik een intake met een cliënt aan huis. Hij had de hele nacht niet geslapen en veel gepiekerd. Hoe zou het gesprek met mij verlopen? Alle scenario's waren door zijn gedachten gegaan, behalve het scenario dat echt plaats vond die ochtend. Jaren geleden had hij een intake gehad met een psycholoog en dat gesprek had hem een nare bijsmaak gegeven. En nu de stap naar een coach, gefaciliteerd door zijn werkgever. Confronterend, maar wel gedreven om er het beste uit te halen. Ik zag de spanning gedurende het gesprek uit zijn lichaam verdwijnen. Aan het einde van het gesprek liet hij weten hoe graag hij aan de slag wil gaan. Hij gaf me nog mee dat hij het prettig vond dat ik op zo'n 'normale' manier doortastend, eerlijk en relativerend was, zonder hem tekort te doen. Zou hij ook hebben gedacht bij een 'zweefteef' aan tafel te schuiven?


 

Echte mensen
"Wat is jouw (toegevoegde) waarde?" Ik zit tegenover Henriëtte Veenstra, oprichtster van Onderneem 't, wie ik heb ontmoet op een bijeenkomst. Ze nodigde me uit om eens te komen sparren. "Ik ben aan het pionieren, maar wil Hoe Vedder graag naar een next level tillen", vertel ik haar. Ik zie het als een kracht dat ik allerlei wegen bewandel, val en opsta en daardoor ontwikkel op persoonlijk en zakelijk gebied. Inspelen op kansen en mogelijkheden die zich voordoen en vooral 'avonturieren'. We zien wel. De stip aan de horizon, mijn doel, is een lastige. Toch moet ik de vraag beantwoorden. Ik vertel haar dat ik de wereld zo graag een beetje eerlijker en lolliger wil maken en de neiging heb om mensen te willen afpellen. Ik heb in mijn werk met zoveel managers te maken gehad, die zo'n schild aan ego's met zich meedroegen en ik altijd nieuwsgierig was wie daar achter zat. Wie ben jij echt? Kan je ook om jezelf lachen? Wordt je gedreven door geld, status, liefde of ...ben je je daar helemaal niet bewust van? 

 

Het gesprek heeft me in beweging gezet. En ik denk terug aan die middag op de camping. Aan de eigenaar, die me al rokend achter het stuur in zijn auto, mij de meest bijzondere plekken op zijn camping liet zien. Hij was echt, of ik me nu kon vinden in zijn leefstijl of niet. Het hart op de tong, een verwassen outfit en een niet representatief voorkomen. "Houd je van kamperen?", vraag ik nieuwsgierig. Hij antwoord ontkennend en vertelt me dat hij het leuk vindt om een beetje over het terrein te rijden en het gebied mooi te maken, "Ik ben zelfs nog nooit op vakantie geweest". Het interesseert hem niet wat ik van hem vind, maar ik merk wel dat hij mijn aandacht waardeert. En dat ik hem verrast heb in zijn vooroordeel. In korte tijd weet ik behoorlijk veel over zijn leven. Zou ik bij hem ook zaadjes kunnen oogsten in zijn bewustzijn? Bijvoorbeeld door te investeren in een blij en gezond lijf, zodat zijn levenskwaliteit niet (verder) wordt belemmerd door de gezondheid. Hiermee houd je de regie, raak je minder snel afhankelijk van anderen en kan daardoor je heerlijke leven leiden. Ik gun het hem, ondanks dat hij hier zelf waarschijnlijk helemaal niet mee bezig is... Ik neem afscheid van de eigenaar en de fantastische plek. En beloof te laten weten of ik akkoord ga met de deal die we in de auto hebben bekokstoofd. Eerst ga ik mijn kleren en haren wassen en deze middag op me in laten werken...


Cirkel van invloed

Een fijn leven leiden door eerst eerlijk naar jezelf te kijken en initiatief te nemen op zaken waar je invloed op hebt. Maar wel met een knipoog. We krijgen allemaal onze levenslessen, maar maak ze niet zwaarder dan ze zijn. Een lach relativeert. Dat is waar ik voor sta, maar zeker ook anderen gun en waar ik me voor in wil zetten. Het is fijn om nu die stip op de horizon te hebben. Helemaal als ik wordt gevraagd om een presentatie voor 300 man te geven over een fit en vitaler leven. De gedachte maakt me wel een beetje misselijk, maar zoals ik ook mijn cliënten uitdaag om buiten hun comfortzone te gaan experimenteren, ga ik de uitdaging zelf ook aan. Hoe groter je comfortzone, des te vrijer je bent is één van mijn leuzen! Ik begin direct aan een PowerPoint-presentatie en houd hierbij mijn doel voor ogen. 

 

Wat ik mensen wil meegeven is de invloed die je zelf hebt om positieve veranderingen teweeg te brengen. Zo geloven reactieve mensen dat eerst de wereld om hen heen moet veranderen, voordat zij zelf kunnen veranderen. Maar met een proactieve houding neem jij zelf de regie en dit begint bij je (h)eerlijke zelf. Zo is één van de oefeningen, die bijvoorbeeld in de Rugzak Expeditie zit, om alle dingen die jouw aandacht hebben en die je belangrijk vindt in een cirkel te schrijven. Daarna krijgt je een nieuw blad waarop twee cirkels staan; een grote cirkel van betrokkenheid en een kleinere cirkel van invloed in het midden. Op welk zaken kun je invloed uitoefenen en welke niet? Des te groter je cirkel van invloed, des te meer je aan het roer staat. 


In beweging
Voor de Expeditie Rugzak zijn gisteren mijn tien bestelde rugzakken binnengekomen. De expeditie valt onder mijn eigen ontwikkelde Wanna B van Beweging. De andere drie Wanna B's zijn Bewustzijn, Beleving en Betekenis. Ik zoek voor de expeditie mooie plekken in de natuur, waar ik met tien mensen op ontdekkingstocht kan, met een rugtas vol verrassingen. De camping op het landgoed in Drenthe zou daarvoor een perfecte uitvalsbasis zijn. Maar ook landgoed Fraeylemaborg in Slochteren, waar ik 22 april op expeditie ga, is sprookjesachtig. In de rugzak zit van alles om mensen fysiek en mentaal in beweging te zetten. Inspanning om te ontspannen, zintuigen op scherp zetten en genieten van het moment. Ook de Wanna B's krijgen een plek in mijn presentie en ik besluit een rugzak mee te nemen, om te laten zien wat er allemaal inzit. Misschien inspireert het om ook in beweging te komen.


Moeten voldoen of willen doen?

Bij een fit en vitaal leven denk je al snel aan je lijf. Je conditie, je spierkracht en je figuur. Maar is de gezondheid van je geest niet net zo belangrijk? Eén van de voordelen van bewegen is de gunstige werking op de hersenen en ons geheugen. En een sterke mindset zorgt er weer voor dat je je kunt focussen op wat je leuk vindt, waar je goed in bent, waar je energie van krijgt en die iets opleveren. Het één kan eigenlijk niet zonder het ander. Maar doe het stap voor stap in een vorm die bij jou past. Lach, neem jezelf niet te serieus, ervaar minder weerstand en meer zelfvertrouwen.

Ik sluit mijn PowerPoint-presentatie af met een vraag: 'Wat zou jij graag willen (zijn), maar stel je uit omdat je wacht op het perfecte moment?' Streep daarbij 'moeten voldoen' door en houd 'willen doen' voor ogen. Deze zweefteef is benieuwd naar de reacties ;-)

 

Who do you wanna B?

Lidia

Reactie schrijven

Commentaren: 0

LIDIA VEDDER

Telefoon: 06 146 477 82
E-mail: info@hoevedder.nl

 

KVK 57162778

 

Laat je waardering achter of lees wat anderen van Hoe Vedder vinden.

 

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

 VISIE

Een kiekje is zomaar een foto. Holle woorden zijn zonder inhoud. Storytelling & -styling geven verhalen vorm.