Expeditie Pieterpad | Millingen a/d Rijn - Groesbeek

We lopen op onze vierde wandeldag op rij vanaf onze B&B in Tolkamer over de dijk naar de veerpont, die ons naar de andere kant van de Rijn in Millingen brengt. De etappe voert ons vandaag langs de Rijn over de Duivelsberg naar Groesbeek. Daar wacht onze familie ons op met taart, hapjes en lekker koud biertje..., maar dit duurt nog 24 kilometer....

De eerste afvaart is om 10.00 uur en als we een schoolklas zien naderen, hopen we dat we met z'n allen op de pont passen. We hebben ons ontbijt overgeslagen in B&B Pompgebouw aan de Rijn in Tolkamer. Na het waanzinnige verblijf bij Karin in Mooi Zelhem viel het ons wat tegen in Guido zijn B&B aan de Rijn. Om half elf staan we in bakkerij & kaaswinkel Vershof in het centrum van Millingen. We kopen er lekker broodjes en krijgen een heerlijk stuk kaas mee om uit het vuistje te eten. We passeren even later de grote kerk en lopen daarna het dorp uit. Het is al warm en er is weinig beschutting op de uitgestrekte vlakten tussen Gelderland en Duitsland.

Op de grens tussen Gelderland & Duitsland

Helemaal in de verte zien we de heuvels al liggen waar we vandaag eindigen. Maar eerst volgt er weer een lange saaie slootwal. We besluiten een flow te creëren door in ons hoofd een stuk van het liedje van Dirty Dancing te zingen en dit steeds te herhalen als een soort mantra. Het helpt. We marcheren door het weiland en de man in de verte komt steeds dichterbij. Als we hem passeren zoekt hij aansluiting bij ons tempo. Hij vertelt ons dat het feestje van gisteravond hem een kater heeft bezorgd en hij daarom hoopt dat een fijne wandeling wonderen verricht. We proberen hem mee te trekken in een iets sneller tempo en raken aan de praat. Hij blijkt ook uit Groningen te komen en we praten over het project De Toukomst, waar we beide bij betrokken zijn. Voordat we het weten zijn we kilometers verder en zwaait Ype af, om terug te lopen naar de camping. Niet veel later ontvang ik zijn connectieverzoek op Linkedin. Leuk, zulke onverwachte contacten!

Na de start vanochtend vanuit Tolkamer in Millingen aan de Rijn lopen we door de dorpen Leuth, Zyfflich (Duitsland) en Beek, waarna we aan de voet van de Duivelsberg in Berg en Dal uitkomen. Bij het fonteintje vullen we onze flessen met water en klimmen naar boven. De hoogteverschillen en kronkelende paden zorgen voor een uitdagende wandeling, maar het uitzicht op de sprookjesachtige heuvelruggen is de moeite zeker waard!

Duivelsberg

De naam "Duivelsberg" heeft te maken met oude volksverhalen en legendes die aan dit gebied zijn verbonden. In vroegere tijden werden natuurlijke fenomenen die niet gemakkelijk te verklaren waren, toegeschreven aan bovennatuurlijke krachten, zoals de duivel. In het geval van de Duivelsberg is de naam waarschijnlijk ontstaan uit lokale verhalen en folklore die werden doorgegeven van generatie op generatie. De naam kan verwijzen naar de steile hellingen en het soms onheilspellende uiterlijk van het gebied.

Bij pannenkoekenrestaurant De Duivelsberg nemen we eerst een selfie en dan een pauze. Het begint dan net licht te regenen, maar koud is het niet. Onder de tarp in de gezellige tuin nemen we een sterke bak koffie en maken ons op voor het laatste gedeelte naar camping Oude Molen in Groesbeek.

Het is alweer droog als we verder over de Groesbeekse heuvelruggen lopen. Hier is het bekend terrein voor mij. De allereerste etappe van het Pieterpad welke ik liep, was vanuit Groesbeek, toen we vanwege Corona onze vakantie in Nederland vierden. Als we langs de Canadian War Cemetary lopen weet ik dat we er bijna zijn. Als we het Vrijheidsmuseum zien, versturen we de foto welke we maakte voor het pannenkoekenrestaurant op de Duivelsberg naar de familie. Het is nog maar 15.00 uur en we hebben de route van 24 kilometer snel gelopen. Ze verwachten ons nog lang niet. De verrassing is dan ook groot als we even later de camping oplopen. Na een feestelijk onthaal gaan de compressie sokken uit en de bierflessen open!

Highlights

De Millinger Theetuin
: Een charmante theetuin in Millingen aan de Rijn, waar je kunt genieten van thee, koffie en huisgemaakte lekkernijen te midden van prachtige tuinen.

De Ooijpolder: Een uitgestrekte polder met adembenemende uitzichten, kronkelende dijken en unieke flora en fauna, zoals roze witte retro bloemen.

De Duivelsberg: Een heuvelachtig gebied met bossen en weidse uitzichten. Hier vind je het pannenkoekenrestaurant De Duivelsberg.

Groesbeek: Een gezellig dorpje met diverse winkels, restaurants en cafés, vanwaar je ook op de fietstrein naar Duitsland kunt stappen.

Canadian War Cemetery Groesbeek: Dit is een grote Canadese begraafplaats waar meer dan 2.300 Canadese soldaten die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld, zijn begraven. Het is een indrukwekkende plek die herinnert aan de offers die tijdens de oorlog zijn gebracht.

Vrijheidsmuseum: Dit museum richt zich op de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Nederland, met speciale aandacht voor de periode van bezetting en bevrijding. Het museum biedt tentoonstellingen, artefacten en verhalen die de impact van de oorlog op Nederland laten zien.

LIDIA VEDDER

Telefoon: 06 146 477 82
E-mail: info@hoevedder.nl

KVK 57162778

Laat je waardering achter of lees wat anderen van Hoe Vedder vinden.

Powr.io content wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op het cookiebeleid (functioneel en marketing) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Powr.io en de content te bekijken. Je kunt hierover meer lezen in de privacyverklaring van Powr.io.

VISIE

Een kiekje is zomaar een foto. Holle woorden zijn zonder inhoud. Storytelling & -styling geven verhalen vorm.